Ny Arena for salg av kunst

Av: Ståle Sørensen

Publisert:

Utgave: 2/2003

Del: 

Henrikke Mørch har startet Arena, et ambisiøst kommersielt galleri i St. Olavsgate 9, Oslo. Med bakgrunn som prosjektleder fra designbransjen i New York er det nå kunsten som kaller. – Jeg er for lengst blitt bitt av kunstbasillen og satser nå hundre prosent på dette!

Siden 2001 har du brødfødd deg som frilans kunstformidler i Norge, hva er det som får deg til å tro at du vil lykkes i denne bransjen?
– Jeg er ekstremt ambisiøs og har kjempehøye mål for galleriet Arena. Dette stedet skal bli et toppsted for salg og formidling av samtidskunst. Jeg ønsker også å formidle norsk samtidskunst i utlandet. Jeg har en veldig bra kundeliste og et nettverk i blant annet USA og Tyskland. Dessuten er jeg en uredd, aggressiv selger.
Hva vil være profilen i Arenas program?
– Jeg ønsker at dette skal være et inkluderende sted, men med hovedvekt på maleri. Jeg fokuserer på salgbar kunst, men er svært åpen for eksperimenter av forskjellig slag. I tillegg til galleriet driver jeg også utlån og salg av bilder direkte til arbeidsplasser. Jeg er rimelig enerådende i valg av program, det uttrykker vel også litt min personlige smak.

Paul S. Hellsegg, maleri, Kai Teichert, maleri (Berlin), Riri Green, maleri og Jose Lois Sanchez Rul, maleri/grafikk (Mexico) står på programmet for galleriet fremover.