Kunsthandel eller eksperimentelt galleri

Av: Thomas Hervard

Publisert:

Utgave: 3/2003

Del: 

Galleri Brandstrup flyttet fra Moss til Oslo for over to år siden og satser på å bli ledende innen ny kunst i hovedstaden. Galleriet holder til i en gammel patrisiervilla i Madserud allé, vest i Oslo. Huset deler de med Madserud Gård Restaurant, og om sommeren er det uteservering i den vakre hagen.

Publikum
Galleriet har mange godt etablerte kunstnere i sin stall og åpningene kan derfor noen ganger minne litt om et eldretreff. Publikum tenderer mot det velstående, og skyen av dyr parfyme kan ligge tett i lokalene. Galleriet satser nok mer på å trekke til seg et pengesterkt publikum enn å bedrive folkeopplysning. Det verserer ondsinnede og ubekreftede rykter blant ubemidlede kunstnere om at Galleri Brandstrup ikke sender invitasjoner til adresser øst for Akerselva.

Program
Galleriet viser mye maleri, gjerne av den utagerende sorten, og programmet de siste to årene har vært temmelig konservativt. Det er gjerne de etablerte kunstnerne som fremheves, mens arbeider av yngre kunstnere stort sett bare vises på samleutstillinger. Galleriet har tidligere vært aktivt med på å peke ut retningen for norsk samtidskunst, blant annet ved å ta initiativet til Momentum-biennalen i Moss. Det er derfor naturlig å kreve litt ekstra av Brandstrup.

Utstillingslokalet
Galleriet har store lokaler i andre etasje i bygningen, og et mindre prosjektrom i etasjen under. Den staselige patrisiervillaen har blitt bygget om til et funksjonelt og moderne galleri, med store, åpne rom. Belysningen er god. En bred, monumental trapp og egen vareheis gjør det lett å få kunsten inn i lokalene. Store lokaler er ofte en fordel, men det kan være krevende å fylle opp alle Galleri Brandstrups 330 kvm med en god utstilling.

Service
Galleri Brandstrup tar godt vare på sine kunstnere. Forholdet mellom galleri og kunstner er bygget på tillit og den uformelle tonen gjør det lett å komme med egne innspill og forslag. De paranoide kunne kanskje ønsket seg en litt mer pedantisk holdning til kontrakter. Galleriet opprettholder et visst hierarki mellom de eldre og de yngre kunstnerne. Hvis du ønsker å bli popstjerne er det kanskje andre gallerier som passer bedre. Her bygger de opp karrierer over tid for kunstnere som ønsker å leve av nettopp å lage kunst.

Pressedekning, salg
Pressen møter trofast opp, men galleriet klarer ikke helt å treffe tidsånden med utstillingene. Invitasjonskortene kan være ganske stilfulle, men katalogene ser temmelig amatørmessige ut, med kjedelig formgivning og usedvanlig dårlig gjengivelse av kunstverkene. Galleriet kan også være litt knipsk med vinen på åpningene. Men Galleri Brandstrup er et godt innarbeidet merkenavn. Det selger mye til et stort nettverk av kjøpere, selv om det kan bli litt magert for unge kunstnere i begynnelsen av karrieren.

Konklusjon
Forholdet mellom kunsthandel og eksperimentelt galleri er fortsatt uavklart. Galleriet har tidligere vist at det har evnen til å sette seg selv i sentrum av utviklingen, men ser ut til å ha siktet seg inn mot et mer mainstream og kjøpesterkt publikum. Stedet utstråler et snev av spissborgerlighet som skremmer bort Oslos selvutnevnte avantgarde. Enkelte vil mene at nettopp det er det beste med hele stedet. Galleriet passer godt for de som vil bygge opp en langsiktig karriere, også etter de tilmålte fifteen minutes of fame.