Suksess også i Bergen Kunsthall

Av: Siri Hermansen

Publisert:

Utgave: 1/2003

Del: 

Bergen Kunsthall har hatt en økning i besøkstallet på 38 % i 2002. Til sammen var 34 533 personer innom kunsthallen i året som gikk. – Årsaken til økningen er å finne både i kunsthallens utvidede åpningstider og i det kunstneriske programmet, sier intendant Bo Krister Wallström.

– En av årsakene til de høye besøkstallene er den store interessen for prosjekter i det nye visningsrommet for samtidskunst, Landmark, hvor hele 72 kunstprosjekter ble vist i 2002, innholdende over 100 video- og filmvisninger, performancer og konserter. Disse gratisarrangementene har lokket et nytt og yngre publikum til kunsthallen. Til tross for at Bergen Kunsthall har gjennomført en omfattende ombygging og endret utstillingsprofil, har vi også greid å holde på det mer tradisjonelle kunstpublikummet. Salgsgalleriet No. 5 som ledes av kunsthistoriker Solveig Øvstebø, har også bygget seg opp til å bli et av det mest interessante galleriene i byen, sier Wallström.
– Det mest besøkte prosjektet i 2002 var utstillingen «FILTER» med kunstnerne Richard Billingham (UK), Tierney Gearon (USA), Arturas Raila (LIT), Per Teljer (S) og Lars Wallsten (S), som hadde over 5000 besøkende. Da vi produserte utstillingen, mente vi at det kom til å bli en smal utstilling med en relativt brutal tematikk som ville bli vanskelig å svelge for publikum. Dette viste seg å være feil: «FILTER» ble den første lavbudsjettsutstillingen med flere besøkende enn Festspillutstillingen, forteller Wallström.
Hvem finner veien til dere?
– Vårt publikum er i alle aldersgrupper, men den største økningen er blant unge mennesker og gjerne studenter. En målgruppe vi ønsker å nå ut til i større grad enn vi klarer, er barn. Dessverre har vi til nå ikke hatt ressurser til spesielle arrangementer for denne gruppen. Midler øremerket barn og ungdom går til nasjonale museer og ikke til institusjoner som formidler samtidskunst direkte. Dette mener vi er svært beklagelig, fordi vår erfaring er at barn har stor glede av samtidskunst, og vi er et nødvendig tilskudd til barn og ungdoms kulturelle forståelse. Av de nærmere 35 000 besøkende på Bergen Kunsthall i 2003 var bare 1 300 barn under 12 år. Det er nærmest forkastelig at midlene til «den kulturelle skolesekken» ikke går til formidling av samtidskunst for barn og unge i denne byen.
– Målsettingen fremover er å kunne produsere flere utstillinger selv, fordi det bidrar til større kunstproduksjon. Bergen Kunsthall ønsker å være en premissleverandør heller enn en konsument av «ferdigpakkede, billige utstillinger». Dette ville styrket institusjonen, og kunstnere og publikum ville fått bedre utstillinger, avslutter Bo Krister Wallström.