• Tegning til animasjonen Cruel Frederick, gouache og bladmetall på papir, 2005.

Frederick den grusomme

Av: Birgit Kvamme Lundheim

Publisert:

Utgave: 4/2006

Del: 

Newyorkeren Helen Quinn er den første gjestekunstneren ved Lademoen Kunstnerverksteder som stiller ut i det nyopprettede visningsrommet Babel i Trondheim. Her vil mellom 12 og 18 gjestekunstnere årlig få presentere sine arbeider.

Høydepunktene i Quinns publikums-vennlige utstilling er animasjonsfilmen, silketrykkene og serien av tegninger som sentrerer rundt den tyske 1800-tallslegen Heinrich Hoffmans bloddryppende fortellinger for barn.
Med utgangspunkt i en av disse historiene har det britiske bandet The Tiger Lillies laget låten Cruel Fred som Quinn i sin tur kompletterer med en animasjonsfilm. Quinns nøkterne strek danner et kontrapunkt til låtens skrudde, skjøre, kvasi-pompøse lydbilde. Men både i tegningene og i musikken finner vi den samme underlige blandingen av uforbeholden intensitet og kultivert distanse. Med enkle midler gir Quinn oss en filmopplevelse hvor vi før eller siden gir oss over og trekker på smilebåndet av den uforbederlige – og akk så gjenkjennelige! – Fred.
I serien av tegninger om den grusomme Fred viser Quinn oss glimt fra guttens hverdag: Fred som over skulderen nonchalant kaster sprengstoff ned i en barnevogn, Fred som i primitiv skadefryd uttrykker sin forakt for omverdenen ved å presse ut en kjempebæsj (rett på Quinns plettfrie kvalitetspapir!), Fred som pisker en sparsomt behåret whippet. På tross av at Quinn i siste tegning, etter Dantes anvisning, gir Fred plass i en av helvetets lavere regioner, innrømmes han honnør for sin geskjeftige vitalitet: Han får med seg en sprettert! Idet vi forlater Fred, er han allerede i gang med å skyte småstein etter svevende bladsølvbelagte engler så fjærene spruter.