Titt-titt i det offentlige rom

Av: Sigrun Åsebø

Publisert:

Utgave: 7/2007

Del: 

Arne Rygg har arbeidet mye med prosjekter i offentlige rom. Hans siste prosjekt knytter seg til reklame og kommunikasjon. Dette inngår i Bergen Kunsthalls serie «Inbetween», og er et stedsspesifikt verk.

Rygg har valgt å pusse opp og belyse det tomme stativet som ble stående igjen på taket etter at kunstforeningen sa opp Philips-avtalen for ca. ti år siden. Stativet danner en urytmisk liten rekke hvite trekanter mot nattehimmelen, nærmest en modernistisk konstruksjonsskulptur. Sammen med dette inngår annonser i større aviser, og kransnedleggelse ved åpningen. Rygg vektlegger stativet som mulighetenes sted. Den første annonsen gjør stativet til sted for politiske spørsmål. I annonsen filosoferer Rumsfeldt ullent omkring grensene for kunnskap om verden. Assosiasjonen til krigsmonument og Rumsfeldts ry stenger prosjektet for sterkt. Avstanden mellom det vakre hvite stativet og innholdet som presses mot det blir stort. Prosjektet har mer potensial sett som filosofisk monument enn som politisk statement.
Rygg har tidligere problematisert «ingenting» i nettportalen nothing.no. Både språkfilosofisk og på andre nivåer fremstår «ingenting» som tilværelsens utspring. Det tomme stativet peker mot fraværet som potensiell mening, og hvordan betydning oppstår i mellomrommet mellom «er-her» og «er-her-ikke». For å oppnå full uttelling, hadde det likevel vært en fordel om rommet rundt Lille Lungegårdsvann var mer preget av urban fortetning. Det ligger mange muligheter i åpenhet, men til tross for sine 3,5x5 meter framtrer det litt unnselig.