Wunderkammer

Av: Thomas Hervard

Publisert:

Utgave: 7/2007

Del: 

Mange av dagens store kunstmuseer hadde sin opprinnelse i kongelige kuriosakabinetter. Disse fyrstelige samlingene forsøkte å gi et bredt overblikk over kunst, vitenskap og naturhistorie, blandet med sansen for det skjønne, det gåtefulle og det bisarre. Her kunne malerier av Rafael og Leonardo stilles ut sammen med tohodede kalver og horn fra enhjørninger.

www.kunstkammer.dk er en internettutstilling som forsøker å rekonstruere det danske kongelige kunstkammer. Samlingen ble grunnlagt av Frederik III på midten av 1600-tallet, og oppløst omkring 200 år senere, da alle gjenstandene ble plassert på nyopprettede spesialmuseer. På internettutstillingen sammenføres bilder av ca. 250 objekter fra de forskjellige museene. Gjenstandene er gruppert i ni ulike «gemacher» på samme måte som de var i året 1674. Maleriene befinner seg f.eks i Schilderi Gemachet, mens Det Mathematische Kammer presenterer ulike former for instrumenter og oppfinnelser, mekaniske klokker, anamorfe malerier og andre vitenskaplige nyvinninger som skapte begeistring og forundring på den tiden. Det Kongelige Kunstkammer forsøkte å gi et samlet bilde av verden, men utover 1700-tallet begynte slike museer å bli passé. Estetikken ble skilt ut fra filosofi og vitenskap, og vi fikk egne museer for kunst først i Danmark i 1825 og så i Norge i 1836.

The Museum of Jurassic Technology finnes på www.mjt.org, og er et moderne museum der renessansens kuriosakabinett møter vår tids institusjonskritikk og konseptuelle strategier. Nettsiden ligner til forveksling andre museers informasjonssider, men verdihierarkiet og assosiasjonsrekkene er litt annerledes enn det man er vant til. Museet sporer ubeskjedent sin genealogi tilbake til Noahs ark som er «det mest komplette naturhistoriske museet verden noen gang har sett», og teksten kan henfalle til esoteriske metaforer eller digresjoner om etruskiske begravelsesslamper. Museumsbygningen finnes i Los Angeles, ble åpnet av David og Diana Wilson i 1989, og har også en liten underavdeling inne i Karl Ernst Osthaus Museum i Hagen i Tyskland. I samlingen finnes rariteter som en mikroskulptur av pave Johannes Paul II skåret ut av et mennskehår og plassert i et nåløye, røntgenfotografier av blomster og et portrettgalleri med sovjetiske romhunder. I følge David Wilson kan «forvirring være en veldig kreativ sinnstilstand; faktisk kan forvirring være en metode for å åpne folks sinn».

Bloggeren PK presenterer bilder han har snoket opp i nettets avkroker på adressen bibliodyssey.blogspot.com. Mange av bildene er trykte illustrasjoner som har prydet bøker, postkort, plakater og andre former for massedistribusjon. Også illuminerte manuskripter og andre håndlagede bilder blir lagt ut på bloggen. PK har bakgrunn fra naturvitenskapene, og mange av bildene er ulike former for vitenskaplige og tekniske illustrasjoner. Likevel er det bildenes estetiske kvaliteter som er viktigst, og illustrasjoner fra gamle fektemanualer deler plass med akvareller av japanske fisker og etnografiske studier av nordmenn og samer. Bildene følges av informerende og interessante kommentarer og linker til samlingene som bildene er hentet fra. Bildene er stort sett av svært god kvalitet og med gilde farger. Her kan man fortape seg i timevis.

The proceedings of the Athanasius Kircher Society finnes på www.kirchersociety.org, og har som formål å «videreføre ånden og sensibiliteten til den sene Athanasius Kircher». Kircher var en lærd tysk jesuitt som publiserte omkring 40 bøker om geologi, medisin, egyptiske hieroglyfer og mye annet. Han er også kjent for å ha funnet opp solsikkeklokken og den snakkende trompet og ikke minst for å ha bygget opp et av Europas flotteste kuriosakabinetter. Han er blitt kalt det siste renessansemennesket, og arbeidene hans ble snart presset ut i glemselen av den nye rasjonalismen som bl.a René Descartes var med på å innføre i Europa i løpet av 1600-tallet. Nettstedet oppdateres med stadig nye og merkverdige saker fra hele verden, og interessefeltet omfatter «det makeløse, det underlige, det singulære, det esoteriske, og den noen ganger uklare grensen mellom det sannsynlige og det usannsynlige». På sidene får man høre om Ukrainas museum for dødsmasker, manetsjøen på Palau eller 65 år gamle Thai Ngoc fra Vietnam som ikke har sovet siden 1976.