I løse luften

Av: Elizabeth Croft

Publisert:

Utgave: 5/2013

Del: 

Yngve Holen

«Extended Operations»

Rogaland Kunstsenter (15.8.-13.10.)

 

1. august: Rogaland Kunstsenters Facebook-side deler en artikkel fra Stavanger Aftenblad med kommentaren: «Yngve Holen er hot shit!» Daglig leder, Geir Haraldseth, siteres i artikkelen: «Det første jeg gjorde da jeg ble ansatt [...] ved Rogaland Kunstsenter for ett år siden, var å ta turen til Berlin for å besøke Yngve Holen. Jeg visste at dette er en ung kunstner på vei opp, og kjente til hans tilknytning til Stavanger.» Yngve Holen er ung, men tilhører allerede kunstverdenens internasjonale superliga, med gallerier i Malmö og Frankfurt og en fersk separatutstilling på et galleri i New Yorks Upper East Side. Nå skal han ha sin første separatutstilling i Norge – og det skjer i Stavanger.

Jeg vil så gjerne like denne utstillingen. Jeg vil være hip og skjønne hva kidsa driver med. Jeg vil være Yngves Facebook-venn. Han har mange venner. Han kjenner folk, og han er dritheit. Han bruker de siste teknologiske nyvinningene i kunsten sin: Ting skannes og sendes opp i en datasky så de kan lastes ned og materialiseres et annet sted på kloden, før de til sist pakkes ned og sendes videre ut i verden.

I galleriet er det fem teppebiter, av den typen som brukes i midtgangen på passasjerfly. De er omtrent tre meter lange og er plassert på hvert sitt metallstativ. På hver av disse er det lagt et stort stykke kjøtt. Ikke virkelig kjøtt, men 3D-trykk av kjøttbiter som er skåret ut av marmorstykker. Ett av teppene står i en vinkel, som når et fly tar av.

Langs to av veggene er det montert hyller i et high-techmateriale med bikubestruktur, som bærer forstørrede 3D-trykk av mobiltelefoner. De er hvite og så abstraherte at man bare så vidt forstår hva de skal forestille. De står der som gravstøtter: stumme, oppblåste og unyttige versjoner av de objektene vi alle er så forelsket i.

 

Yngve Holen, fra «Extended Operations». Begge foto: Erik Sæter Jørgensen.

 

Holen berører flere interessante temaer. Jeg forstår fascinasjonen for flyreiser – for den merkelige blandingen av det eventyrlige og det banale. Undringen rundt teknologi og hvordan den endrer hva det vil si å være menneske, har vært et viktig tema i kunsten siden futurismen tidlig på 1900-tallet. Utstillingen kan kanskje leses som en slags kritikk av sosiale medier og konsekvensene av nettverks- samfunnet, som en slags parodi på kunst laget for Facebook-generasjonen. Katalogen har flymagas- informat og inneholder hundrevis av bilder med assosiasjoner til bildedelingstjenestene på nettet, og på baksiden finner man en slags ekvivalent til Facebooks venneliste: Yngves egen takkeliste, med 42 eksotiske navn. En konstant reisevirksomhet rundt om i verden gjorde denne dritheite utstillingen mulig.

I dag starter utstillinger på Facebook før de blir realisert i galleriet. Ingenting galt i det. Men i dette tilfellet har ikke hypen spilt på lag med kunsten, som sliter med å leve opp til forventningene. Jeg blir i kunstsenteret litt til, med en vag følelse av skuffelse. Så oppdaterer jeg Facebook-statusen min: Har akkurat sett Yngve Holens utstilling på Rogaland Kunstsenter!

 

Elizabeth Croft