• Kasseapparatet på International Frukt & Grønt.

    André Gali

Business Art

Av: André Gali

Publisert:

Utgave: 5/2008

Del: 

International Frukt & Grønt er en blanding av en grønnsaksbutikk og en utstilling med paralleller til Claes Oldenburgs «The Store» fra 1961.

Kunstnerduoen Gard Frantzsen og Øivin Horvei har fylt Podium med bilder, installasjoner, skulpturer og et begrenset utvalg frukt og grønnsaker. Prosjektet fokuserer på kjøp av varer og tjenester som en sosial handling. Her flyter butikk, relasjon og opplevelse sammen i en do-it-yourself-estetikk som refererer både til grønnsaksbutikken på hjørnet og til alternative visningsrom i kunsten.
Verkene som er plassert litt tilfeldig rundt i lokalet kommenterer og ironiserer over den overhengende tematikken. Fotografier av gatebilder med reklameplakater henger over grønnsakskassene. En ribbet Kiwi-handlevogn står i et hjørne under et lysende bilde av den typen man finner i innvandrerbutikker. I et avsondret rom står en hjemmelaget robot og flakser med vingene og bak kasseapparatet henger noen tegninger.
Som i Oldenburgs environment blandes kunsten med varer og kommersialitet, men hos Horvei & Frantzen er det ikke først og fremst kunstens varekarakter som problematiseres. Det er butikken som ramme for opplevelse og relasjoner som synliggjøres. Betrakteren blir konfrontert med de komplekse strukturene som omgir oss i vårt daglige konsum. At verkene i butikken kommenterer tematikken forsterker konfrontasjonen. Mange av verkene kunne nok fungert utenfor denne rammen, men det er hovedsakelig helheten som gir prosjektet styrke. At konsumet som relasjonell handling ikke akkurat er et originalt tema, tilgis ved at det er utført med humor og fantasi.