• Soo Jung Choi: Twix Painting.

    Grethe Britt Fredriksen

Å snuble over et skiltverksted

Av: Birgit Kvamme Lundheim

Publisert:

Utgave: 1/2009

Del: 

Den sør-koreanske multikunstneren Soo Jung Choi har vært gjestekunstner ved Lademoen kunstnerverksteder i januar. «Parallel World; Twix Painting» viser resultatene av den intensive jobbeøkten.

En tekst forteller oss at Choi i et lokalt nedlagt skiltverksted fant foto, bøker, tegninger og brev som hadde tilhørt skiltmakeren som en gang jobbet der. Stedet og materialet hun gransket dannet et tematisk utgangspunkt for utstillingen. Hun syntes å ha oppdaget en åndsfrende, en ukjent som jobbet og tenkte overraskende likt henne selv.
For Choi ble Twix-sjokoladene hun daglig gikk og gomlet på – to smale stenger side ved side i samme emballasje – et bilde på slike parallelle livsløp.
Maleriene, med sine blå flater oversådde med brokker av maskiner, arbeidslamper, mennesker og fugler, vekker interesse ved sine uvante sammenstillinger. Av de bearbeidede objektene som befinner seg rundt i rommet, er det enkelte som virker noe foreløbige og uferdige i formen. Blant de verkene som fungerer godt uten forklaring, er to tematisk beslektede mini-installasjoner. Begge spiller på fascinasjonen ved å gjenfinne det samme et annet sted, muligens i en annen størrelse. Det første er et sett emaljerte måleskjeer som henger fra taket, i øyenhøyde. Lag på lag av gradvis større, fargesterke, runde emaljerte måleskjeer stirrer mot oss, skjeer laget for å skape orden og forutsigbare resultater. Som tittelen antyder, er effekten her en annen: Nausea. Det siste verket passerer du på vei ut. Plassert på en hvitmalt hylle står et enliters målebeger fylt med vann, One day IN/AS million years. På den sirkelrunde vannflaten seiler et mindre målebeger ikke stort større enn et fingerbøl. Av en eller annen grunn er det denne enkle installasjonen tankene vedblir å kretse om mens jeg småløper hjemover i januar-kulden – et gjennomsiktig plastbeger som driver rundt og rundt i et litermål.