Kunstnerpublikasjoner

Av: H. Haugen, N. Schjønsby

Publisert:

Utgave: 1/2009

Del: 

Spalten anbefaler blant annet en håndfull kunstnerpublikasjoner og det siste nummeret av det feministiske kunsttidsskriftet n.paradoxa.

Fra Salon Verlag har det kommet en rekke på foreløpig seks bind om kunstnerpublikasjoner. Serien dekker et spektrum som spenner fra bøker som kunstnerisk medium til lydkunst via samlevirksomhet. De siste to bindene tar for seg henholdsvis mailart-nettverk (Topologie und Funktionsweise des Netzwerks der Mail Art) og kunstnere som har arbeidet med rollen som vitenskapsmann og kunsthistoriker (Der Künstler als Wissenschaftler und Kunsthistoriker).

I den sammenhengen lister vi også opp en liten håndfull kunstnerpublikasjoner fra de siste månedene.

Hannah Höchs Bilderbuch, som ble laget i Berlin rett etter andre verdenskrig, er blitt gjenopptrykket av det tyske forlaget The Green Box. Höchs billedbok er full av tette kratt av billedklipp; steder man, i skarp kontrast både til Berlin anno 1945 og Hannah Höchs tidligere fotomontasjer fra Weimar-republikken, har lyst til å gå seg vill i.
http://www.thegreenbox.net/buecher/hoech.htm

Kunstneren Mathieu Briand og forfatteren Daniel Foucard har også brukt barnebokgenren som utgangspunkt for sitt samarbeid i UBÏQ: A Mental Odyssey (Dis Voir) og blandet den med moderne tegneserieestetikk og sci-fi; Philip K. Dick, Stanley Kubrick og argentinske tegnerseriehelter spøker i kulissene.

Det siste nummeret av bladet Grams of Art har en nettovekt på 2870 g, og det vil si, like mange gram med kunst laget spesielt for bladet. Blant de 24 bidragsyterne finner man Wim Delvoye, Pierre Denan, Liam Gillick, Mathieu Mercier, Jonathan Monk, Didier Rittener og Franck Scurti.

Kunstnerboken Pigxote (Nieves) av Harmony Korine (som først og fremst er kjent som regissøren av Gummo og Julien Donkey-Boy) består av bilder fra Korines eget fotoalbum, satt sammen på måter som skal produsere stemninger og uavsluttede assosiasjonsrekker snarere enn narrative sammenhenger.

På sporet av Cravan
Da Arthur Cravan forsvant sporløst i Stillehavet i 1918, mistet verden en habil bokser, en redaktør, en poet og en god gammeldags eventyrer. Katalogen Cravan: Profiling / Poseur / Perturbator / Boxing / Eskapism / Posthum (Nieves) er laget i forbindelse med en utstilling ved selveste Cabaret Voltaire i Zürich. Katalogen er lagt opp som en reise i Cravans fotspor og inneholder bidrag fra blant annet Carlos Amorales, Jonathan Meese, Caroline Pachoud og Kerim Seiler. I påvente av en planlagt engelsk oversettelse av Cravans dada-tidsskrift Maintanent kan franskkyndige så vel som babelfish-entusiaster ha glede av to numre som finnes på nett: sdrc.lib.uiowa.edu/dada/Maintenant/index.htm

Merverdi etter Marx
Den tyske kritikeren Diedrich Diederichsens siste bok, On (Surplus) Value in Art, er den første i serien «Reflections» fra Witte de With, som presenterer lengre tematiske essays i bokform. Diederichsen snakker både kunstlingo og popsjargong flytende (han har blant annet skrevet for det en gang svært så gode bladet Spex og Texte zur Kunst), og i essayet setter han kunstfeltet opp mot musikk- og filmindustrien, som ifølge Diederichsen kjennetegnes av minskede muligheter til produksjonen av merverdi. Diederichsen er også mer eller mindre aktuell med to bøker på morsmålet fra fjorårets bokhøst: foredragssamlingen Eigenblutdoping. Selbstverwertung, Künstlerromatik, Partizipation (Kiepenheuer & Witsch) og en antologi med tidligere publiserte kunstskriverier med tittelen Kritik des Auges. Texte zur Kunst (Philo Fine Arts).

n.paradoxa
Det siste nummeret av det feministiske kunsttidsskriftet n.paradoxa har «kunstaktivisme» som tema og forstår med det kunst som bidrar aktivt til forandring og samfunnsdebatt, snarere enn den «aktivistiske kunstens» orientering mot politisk protest. Nummeret byr blant annet på intervjuer med Martha Rosler og Sanja Ivekovic (der Ivekovic blant annet snakker om Triangle, som ble vist på utstillingen «Whatever Happened to Sex in Scandinavia?» på OCA). Andre bidrag tar for seg anti-voldtektsaktivismen til Suzanne Lacy, Leslie Labowitz, Ana Mendieta og Karen Finley, den kroatiske kuratorgruppen What, How and for Whom (som skal kuratere den neste Istanbul-biennalen) og Kirsty Robertsons aktivistiske strikkeprosjekter.