• Javier Barrios.
    Foto: Privat.

I øyeblikket

Av: Ruth Hege Halstensen

Publisert:

Utgave: 6/2009

Del: 

Javier Barrios. Aktuell med utstillingskonseptet Hotch Potch, og separatutstillinger i Bærum i januar og i København til våren.

– Hva holder du på med for tiden?
– Jeg har akkurat deltatt i utstillingen Hotch Potch-London på MK II i London, som jeg også var med å arrangere. Etter fem måneders arbeid var det ekstremt gøy å se utstillingen i sin helhet, selv om den bare varte i fire dager. Hotch Potch er et konsept som ble startet med ambisjon om å sette opp en enkel utstilling i London, men vi innså raskt potensialet med å skape et konsept som kan gå over tid og over flere land. Vi er allerede i gang med å planlegge neste utstilling som blir i Lisboa, og vi snuser på muligheten til å gjøre noe i Berlin i løpet av 2010. Selv har jeg ønsker om å ta med konseptet hjem til Mexico City på et tidspunkt. En av verdens mest brutale og fascinerende byer. Samtidig jobber jeg mot en separatutstilling på Bærum Kulturhus i januar, og har så vidt begynt med planleggingen til en ny separatutstilling i København til våren. Ved siden av dette, hjelper jeg til med utformingen av nystartede galleriet Rod Bianco, der Bjarne Melgaard er initiativtaker.

– Hvilke kunstneriske problemstillinger opptar deg?
– Veldig mye av tematikken som opptar meg har en relasjon til science fiction og forskning, enten det er hentet rett fra film og litteratur, eller ved å grave i NASA sine hjemmesider og bildearkiv. Det kommer nødvendigvis ikke så tydelig frem visuelt, men fungerer heller som en grunnstein for mine arbeider. Qatsi-trilogien (Koyaanisqatsi, Powaasqatsi og Naqoyasqatsi) til Godfrey Reggio og Ken Richards er det arbeidet som har påvirket meg mest som kunstner. Titlene er hentet fra hopispråket, og betyr «gal verden i oppbrudd», «liv ute av balanse» og «en annen måte å leve på». Filmene skisserer hvordan det moderne samfunn tømmer verden for ressurser, og setter menneskeheten i en livstruende situasjon, der fiksjon og fakta glir over i hverandre.

– Hvilke kunstpolitiske problemstillinger gjør deg forbannet?
– Kunstpolitiske problemstillinger fascinerer meg mer enn at de gjør meg forbannet. Fascinasjonen ligger i å se hvor store forandringer som kan skje i løpet av kort tid, og se hvor tydelig kunst drives av politikk og agenda. Det er jo til syvende og sist bra underholdning.

– Hva gleder deg i norsk kunstliv?
– Det gleder meg å se at unge norske kunstnere er stadig mer synlige på den internasjonale kunstscenen, og at veldig mange av de som har oppholdt seg i utlandet bringer nye impulser til Norge. Jeg mener absolutt at norsk kunstliv har mye å bidra med, og at det burde komme mer frem. Jeg skulle for eksempel ønske at OCA kunne tilby residencies i flere byer, og ikke kun låse dem fast til de mest forutsigbare.

– Hvilke utstillinger har gjort inntrykk på deg i det siste?
– Jeg har vært heldig å fått med meg mange flotte utstillinger i New York i løpet av året, blant annet Martin Kippenbergers retrospektive på MOMA og Francis Bacon på Metropolitan, for å nevne de store. Judith Rotchilds tegneutstilling «Compass in hand» ga meg mye glede også, spesielt performance arbeidet til Roman Ondak. På hjemmebane har Kaja Leijons video Resonance på UKS vært noe av det mest interessante så langt denne sesongen. Christer Gleins debututstilling på galleri Trafo imponerte meg også.

– Hvilke kunstnere er du interessert i for tiden?
– Jeg tror ikke jeg klarer å velge ut noen spesifikke. Mine utvalg avhenger veldig ofte av dagsformen og tilfeldigheter. Derimot har jeg funnet mye glede i å bla gjennom arkitektur-, mote- og vitenskapsblader på Narvesen, eller ved å være klistret til National Geographic Channel, der «Flyhavarikommisjonen» og kjempekonstruksjoner er mine favoritter.

– Hvilke andre kulturelle uttrykk konsumerer du?
– Musikk er uten tvil noe av det viktigste i hverdagen min, om det er til atelierarbeid eller gjennom konsertopplevelser. Oslo har en pulserende musikkscene som jeg så vidt har begynt å utforske. Jeg har kommet over noen perler som My Little Pony, Rockettothesky, Yoyoyo Acapulco, for å nevne noen.