Notiser 2-2010

Av: Billedkunsts skribenter

Publisert:

Utgave: 2/2010

Del: 

.

Nedgang i kunstomsetningen i 2009
– Nedgangen i kunstomsetningen for 2009 er åpenbar, sier Anniken Thorsen, leder i Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH) til Billedkunst. – Den faktisk innbetalte kunstavgiften er 25 prosent lavere enn i 2008 som også var et nedgangsår, forklarer hun. Nedgangen er størst i de store byene. Oslo ligger over landsgjennomsnittet med en nedgang på 36 prosent. Årsaken er antakelig at det er her den største omsetningen foregår. – Reduksjonen er på 175 millioner kroner og ligger innen det private kunstmarkedet. Når det gjelder offentlige utsmykkinger har det derimot vært en økning i 2009. Og omsetningen i kunstforeningene og kunstnersentrene har holdt seg relativt stabile. Enkelte har også en liten økning, sier Thorsen. Hun understreker at det ikke blir kuttet i tildelingene fra fondet i 2010. Både støttebeløp og antall stipend forblir uendret.

Forsvaret samarbeider med Traavik
Samtidig som Rena leir pakker vekk sin kunstneriske utsmykking og erstatter den med propagandistiske bilder av soldater, innleder Forsvarsmuseet et samarbeid med Morten Traavik i 2010. Han vil fritt kunne kommentere aktuelle samfunnsmessige problemstillinger med utgangspunkt i museets og Det norske Forsvarets omfattende samlinger av våpen, krigshistorie og faglig ekspertise, skriver museet i en pressemelding. Traavik har valgt «Hærwerk» som samlende tittel på sin virksomhet ved museet. Første synlige resultat av samarbeidet er verket Honest John (Let’s be Honest), verdens første atomrakett av samme navn, hentet fra Forsvarets lager på Trandum og påført et syv meter lang gjennomsiktig kondom. Det står på festningsvollen utenfor Forsvarsmuseets hovedinngang, pekende i 45 graders vinkel ut mot Operaen i Bjørvika og Oslo sentrum.

Omorganisering i Lofoten International Art Festival

Lofoten International Art Festival (LIAF) organiseres nå som en selvstendig, autonom festival med egen styringsgruppe og egen kunstnerisk ledelse. Styret i Nordnorsk Kunstnersenter (NNKS) vil ha det overordnede økonomiske og juridiske ansvaret for festivalen. Leder for styringsgruppen er Helga Marie Nordby, mens Maaretta Jaukkuri, Erlend Mogaard Larsen og Martin Rørtveit Jensen er styrerepresentanter. – I tillegg møter jeg som sekretær og bindeledd, sier Harold Hesten, daglig leder i NNKS, til Billedkunst. Den nye styringsgruppen i LIAF arbeider nå med ansettelse av kurator til en helgefestival i Svolvær, perioden 10.-13. juni. Her blir det utstillinger, performance, konserter og mat, og her vil også kuratoren for LIAF 2011 presenteres.

Kunstkjøperkurs for dummies
Forum for Kultur og Næringsliv ønsker sammen med Blomqvist Kunsthandel å organisere et kunstkurs rettet mot yngre, potensielle kunstsamlere. Tilbudet skal gå ut til ulike yrkesgrupper, fra tannleger til advokater, og har som mål å skulle gi grunnleggende innsikt i kunstmarkedet. – Vi skal nå ut til de som ikke kjenner forskjellen på et trykk og et maleri, og som ønsker å lære seg å forstå kunst og hvordan man skal forholde seg til markedet som kjøper, sier Knut Forsberg, daglig leder i Blomqvist. – Jeg velger å kalle det et pedagogisk prosjekt. Det handler om å fjerne terskelen for å kjøpe samtidskunst i Norge, sier Elizabeth Bjørn-Hansen, direktør i Forumet.

Torpedo må flytte
Kunstbokhandelen og forlaget Torpedo i Oslo er på utkikk etter nye lokaler. Etter voldsomme opptøyer og utkastelse av 15 beboere fra Hausmannsgate 42, der Torpedo også holder til, har deler av bygningen nå blitt murt igjen av Oslo kommune. Bokhandelen holdes fremdeles åpen, men det er ikke mulig å ha arrangementer i lokalene fordi nødutgangen er murt igjen. – På sikt er vi på utkikk etter nye lokaler, selv om det ikke skjer med det første. Vi holder alle muligheter åpne, sier Karen Christine Tandberg i Torpedo.

Bachelorutstillingen ut av Stenersen
Bachelorutstillingen fra Kunstakademiet ved Kunsthøgskolen i Oslo skapte problemer på Stenersenmuseet i fjor, etter at kunstneren Karl Edvin Endresen ble politianmeldt for å ha tilberedt stoffet ghb i utstillingen. I år takker museet nei, og årsaken skal være slitasje på museet og de ansatte, ifølge direktør Selene Wendt. Hun benekter at avgjørelsen har med den såkalte ghb-saken å gjøre. – Størrelsen på utstillingen og anvendelse av lokalene har vært en diskusjon hvert eneste år. Akademiet disponerte ikke hele museet før for fire år siden, og erfaringene nå viser at det er best for alle parter å gå tilbake til den opprinnelige løsningen, sier Wendt til kunstkritikk.no. Bachelorutstillingen vil i stedet vises i Kunsthallen på Tullinløkka.

Public Screens – når publikum ikke kommer til samtidskunsten
Pilotprosjektet Public Screens tar samtidskunsten ut av galleriene og viser den via skjermer direkte til publikum. Den første utstillingen «Keep On Moving, Don’t Stop» er kuratert av Hanne Mugaas og består av videokunst, animasjon, foto og kortfilm. Verk av unge kunstnere vises blant annet på Østlandsterminalen til Posten Norge, Clarion Hotel og Gosen skole i Stavanger. – I en verden hvor ekstrem 3D-animasjon regjerer og hvor det er vanskelig å skjelne en ekte skuespiller fra en animert, er det interessant å se hvordan kunstnerne tar animasjonen til nye territorier, sier produsent Daniela Arriado i en pressemelding. Flere utstillinger er planlagt for 2010. Prosjektet er støttet av Innovasjon Norge og Rogaland Fylkeskommune.

Høytragende kunst til Stavanger?
Hvis alt går etter planen får Stavanger et 13 meter høyt kunstverk, plassert i et av byens mest brukte turområder, Mosvannet. Bak kunstverket står den internasjonalt anerkjente sveitsiske skulptøren Not Vital. Med seg på prosjektet har han Stavanger-galleristen Arve Opdahl. Not Vital har kalt tårnet «House to watch the Sunset», og ønsker å sette opp den samme skulpturen i alle de fem verdensdelene. Not Vital mener Norge er en perfekt lokalisering spesielt med tanke på den langsomme solnedgangen. Kunstverket vil koste åtte millioner kroner. – Vi er dristige på alt annet, som økonomi, olje, teknologi. Det samme må vi være på kunsten, kommenterer Opdahl som har stor tro på prosjektet som han nå har presentert for kommuneadministrasjonen.

Billedkunstnerne først i køen for Nye Tou
Atelierene i Nye Tou kan stå klare allerede sommeren 2012. Mer enn 12 000 kvadratmeter skal omgjøres til nye scener og lokaler, heriblant atelierer for kunstnere, kunsthall, øvingslokaler for musikere, prøvesal for dans og formidlingsrom for barn. Utbyggingen vil gå trinnvis, og det er foreslått å starte med teknisk infrastruktur og atelierer. Elin Melberg, leder i Bildende kunstneres forening i Rogaland, sier til Stavanger Aftenblad at de er storfornøyd med at atelierene er foreslått prioritert. Billedkunstnerne meldte inn behov for 50 atelierer, mens det i forslaget til Nye Tou er lagt inn 33.

Kunstner-nei til gratisjobb for Gladmat
Elin Melberg har takket nei til å være årets Gladmat-kunstner i Stavanger. Årsaken er at festivalen ikke ville betale for arbeidet de ber festivalkunstneren om å utføre. – Kunstneren må stå for alle utgifter selv, inklusive innramming, sier Melberg som vil ha en slutt på gratisarbeid for kunstnere. Hun sier risikoen med salg på utstilling er en ting, men det å gjennomføre et konkret oppdrag er noe annet. Heidi Netland Berge, daglig leder i Gladmat, sier festivalen først og fremst vil skape en arena hvor utstillere kan markedsføre seg og sine produkter. – Vi har ikke mye penger i organisasjonen. En kunstner vil gjennom Gladmat nå ut til et langt større publikum enn vanlig, sier Netland Berge til Rogalands avis.

Dansk fokus på samtidskunstens kommunikasjonsevne
Mens Billedkunst i forrige nummer (1/2010) satte fokus på hvem samtidskunstens publikum er, har kunsten.nu sett nærmere på kunstens evne til å kommunisere med samfunnet. Under tittelen «Kan kunsten kommunikere?» har det danske nettmagasinet publisert en rekke artikler som dreier seg om kunstnernes rolle i forholdet mellom kunsten og samfunnet. Blant annet mener politisk kommentator Lotte Hansen at kunsten bør være som en blodbank for samfunnet, og kunstnerne må derfor bli flinkere til å formidle sine budskap.

Utsatt åpning av Heksemonument i Vardø
Åpningen av Louise Bourgeois’ minnesmerke over hekseprosessene i Vadsø på 1600-tallet er utsatt på ubestemt tid. – Vi venter på svar fra budsjettforhandlingene i slutten av mars, og jeg har ennå ikke gitt opp håpet om en åpning i 2010, sier prosjektleder Hjalmar Steinnes til Billedkunst. Monumentet er en del av Vegvesenets satsing på nasjonal turistveg, og Bourgeois har samarbeidet med den sveitsiske arkitekten Peter Zumthor med utformingen av monumentet.

Fem søkere til Kunstmuseene i Bergen
Fem har søkt om å overta stillingen etter Anniken Thue som direktør for Kunstmuseene i Bergen: Per Kvist, tidligere dekan ved Kunsthøgskolen i Bergen, Anne Britt Strømnes, programspesialist i UNESCO, Ragna Sofie Grung Moe, direktør i Norcode (Norwegian Copyright Development Association), Erlend Høyersten, avdelingsdirektør ved Bergen Kunstmuseum og Peter von Débern, lederstillinger innen handel og industri.

Millionbevilgning til polsk-norsk grafikkprosjekt
Samarbeidsprosjektet «Expedition of Printmakers» mellom Nordnorsk kunstnersenter (NNKS) og grafikkavdelingen ved kunstakademiet Jan Matejko i Krakow er bevilget 1,4 millioner kroner fra Kulturutvekslingsfondet med Polen. – Kunstnersenteret har som mål å jobbe med internasjonale prosjekter og bevilgningen derfor er spesielt gledelig. Krakow er et internasjonalt senter for grafisk kunst, og Polen har lange tradisjoner og en sterk uttrykksform innen grafikken, sier Elisabet Alsos Strand, styremedlem i NNKS og koordinator for prosjektet. Fra Norge deltar blant andre grafikerne Are Andreassen, Thor Erdahl og Hanne Grete Einarsen. Kunstnerne skal reise med hurtigruta fra Bodø til Tromsø, arbeide i Krakow og lage en utstilling som skal vises i Svolvær og Krakow sommeren 2011.

Goksøyr & Martens-forestilling skaper reaksjoner igjen
En biskop og et begravelsesbyrå trakk seg fra deltakelse i forestillingen «Gudstjeneste» av Goksøyr & Martens. Bertha-Cecilie Øvergaard ved Kunstnernes Hus forteller til Billedkunst at begge begrunnet det med at de ikke ville støte enkelte grupperinger. – Dette viser at Goksøyr og Martens lager kunst som skaper reaksjoner, folk forholder seg ikke likegyldig til den, sier Øvergaard. Billedkunst skrev i nr. 6/2009 om lignende reaksjoner i forbindelse med «Palestinean Embassy». Den gangen takket høytstående politikere først ja til å delta, for så å trekke seg. I forestillingen «Gudstjeneste» oppfordret blant annet prester fra flere trossamfunn om å slutte opp om en felles fordømmelse av staten Israels okkupasjonspolitikk.