• Leder for Trondheim Matchmaking, Trine E. Eidsmo og Espen Gangvik planlegger en biennale i 2009 eller 2010. Her studerer de en svært spretten stol, verket «Margot’s cat» under utstillingen «Maskin» på Trøndelag Senter for Samtidskunst.

    Trøndelag Senter for Samtidskunst.

Trøndersk biennale i støpeskjeen

Av: Heidi Oliv Wollamo

Publisert:

Utgave: 7/2006

Del: 

Om fire år kan en internasjonal kunstbiennal se dagens lys i Trondheim. Fokuset blir på elektronisk kunst, og Sune Nordgren er klar som leder for referansegruppa for biennalen.

Meta. Morf er navnet på nykomlingen. Den vil fokusere på kunst som tar i bruk ny teknologi innenfor samtidskunsten. Espen Gangvik ved Trondheim Elektroniske Kunstsenter (TEKS) leder forprosjektet for den internasjonale biennalen som trolig vil se dagens lys i 2009 eller 2010.
– I utgangspunktet har vi fokus på ny teknologi, men ønsker å sette det inn i en sammenheng med den øvrige samtidskunsten, sier Gangvik.
Prosjektet springer ut ifra Trondheim Matchmaking, festivalen for elektronisk kunst og ny teknologi, som i år ble arrangert av TEKS for femte gang. Ennå er mye uklart. Biennalen kan få ubåtbunkeren Dora som utgangspunkt, og prosjektet skal ha både nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere.
– Jeg har satt i gang oppbyggingen av en referansegruppe som skal være med på å utvikle prosjektet. Sune Nordgren, avtroppende direktør for Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, blir leder for gruppen, sier Gangvik.
– Han har en lang fartstid innen kunstverdenen, er en dyktig organisator med et stort nettverk og har tidligere vært med på å bygge opp store prosjekter. Det er artig å bidra til at han får arbeide videre med prosjekter i Norge, mener Gangvik.
Forprosjektet så langt fått 1 600 000 kroner i tilskudd: 900 000 kroner fordelt over tre år til arenautvikling av Norsk kulturråd, 600 000 kroner fordelt over tre år fra Trondheim kommune, og 100 000 fra Sør- Trøndelag fylkeskommune.
– En stor utfordring i prosjektet er finansieringen, hvor et tosifret millionbeløp må til før en biennale kan åpnes, mener Gangvik, som vil søke støtte både hos det offentlige, næringslivet og EU.
Matchmakingen har utviklet seg fra en seminarserie i 2002 til en større festival.
– Årets arrangement ga oss anledning til å invitere noen av de mest anerkjente kunstnerne og forskerne innen sine felt, og kanskje enda flere fikk øynene opp for utviklingspotensialet som ligger i festivalen.
Årets festivalutstilling, «Maskin», ble en publikumssuksess på Trøndelag Senter for Samtidskunst.