Kuratoren: Hege Tapio

Av: Rasmus Hungnes

Publisert:

Utgave: 6/2012

Del: 

På åpningskvelden for Article 2012 i Stavanger ble det servert nydelige kanapéer av kråkekjøtt. Biennalen, som fokuserer på elektronisk og ustabil kunst og blir arrangert for fjerde gang, er kuratert av Hege Tapio fra i/o/lab og nederlandske Michel van Dartel.

Tapio forteller at de omkring åtti kanapéene ble revet bort på et blunk.
– Jeg syns folk var veldig åpne. Kunstneren Tove Kommedal har jobbet en del med tematikken «kråke». Bøndene nedover Jæren skyter kråkene og kaster dem etterpå, samtidig som vi lever i et fylke der det er et enormt fokus på «Matfat Jæren», lokal produksjon og bærekraft. Kommeland kom opp med idéen om å presentere kråker som mat i stedet for å kaste dem, og gjorde et samarbeid med Gastronomisk Institutt som prøvde ut måter å tilberede kråker på. Vi testet selvsagt kråkene mikrobiologisk. I tillegg testet vi næringsinnholdet. De var veldig næringsrike, så kanskje det oppstår en ny helsebølge rundt kråkekjøtt.

Neste dag ble publikum oppvartet og bortskjemt med animalske produkter på nytt da to lag, bestående av kokkene Atle Lura og Rune Larsen, i samarbeid med kunstnerne Zack Denfeld og Cathrine Kramer, samt forskerne Liv Tone Mydland og Roger Strand, deltok i en «adoptert kokkekamp».

– Begge lagene fikk presentere sine matretter og sin filosofi. Tilbakemeldingen fra publikum var at diskusjoner og debatter omkring mat ofte er preget av misjonering. Her var det åpent, og ulike tanker kunne luftes i et format som gjorde at folk ble interessert i å reflektere over forskjellige aspekter ved vårt forhold til mat. I kokkekonkurranser er det alltid en hemmelig ingrediens, i dette tilfellet «fetal bovine serum» (FBS), noe man trenger for å kunne dyrke fram in vitro-kjøtt, kunstig framstilt kjøtt. Paradokset er at FBS blir utvunnet fra kalveblod. Det tas altså dyreliv for å dyrke fram in vitrobiffen som angivelig ikke skal ta liv. Oron Catts fra SymbioticA, som ledet kvelden, har dyrket fram in vitro-kjøtt og servert det til publikum tidligere. Til to gram kjøtt trengte han FBS tilsvarende blodet fra en hel ku. Prislappen er tilsvarende ute av proporsjoner.

Article 2012 har overskriften «dialoger» og kretser rundt fire forskjellige tema: bærekraftig matproduksjon, olje- og miljøsikkerhet, direkte demokrati og kulturell økonomi.
– Vi ønsker å skape dialog og prøver å generere litt engasjement, refleksjon og debatt i miljøet. Ikke bare i kunstmiljøet, men på tvers av flere forskjellige miljøer, ved å trekke inn kunstnere som kan være med å belyse temaer som er relevante for regionen. Rogaland er matregionen, Stavanger er oljebyen. Temaet kulturell økonomi er et samarbeid med Bildende Kunstneres Forening Rogaland og handler om å løfte diskusjonen rundt hvilken betydning kunst- og kulturproduksjon har for samfunnet, og hvilke strategier som kan skape vekst. Overskriften «dialoger» oppstod i samarbeid med kunstnerkollektivet The People Speak fra London, som er bærebjelken i programmet. De har utviklet konseptet Talkaoke, et karaoke-inspirert mobilt talkshow. De reiser rundt med sin «media-ufo», en fasilitet som inkluderer alt man trenger for å kjøre rundebordsdiskusjoner, for å engasjere publikum til å delta i åpne debatter. Blant annet har vi vært på Kvadraten Storsenter, det største handlesenteret i Stavanger, for å prøve å tenne en liten gnist og sjekke hva som opptar folk.

– Funker det?
– Ja, det gjør det. Vi kommuniserer jo hele tiden via sosiale medier, mobil teknologi og så videre, men det oppstår en avstand allikevel. Det å bringe inn et nytt format som Talkaoke, med den direkte, menneskelige dialogen, opplever folk som veldig positivt. The People Speak har også utviklet et gameshow som heter «Who Wants to Be...?». Publikum legger 100 kroner i potten i døren, og kvelden består av at de besøkende kan fremme et prosjekt de har lyst til å gjennomføre, og så kan folk stemme på sin favoritt. Vinneren stikker av med hele potten. Det er en utprøvning av demokratiet og en metode for å undersøke hvilke prosjekter og ideer som rører seg i byen og skape litt interesse rundt dem.

– Kokkekamp, Talkaoke og Game-show. Det fins en tydelig referanse til underholdningsbransjen ved årets Article.
– Vi tar opp store og viktige tema, og det kan bli veldig tørt å bare kjøre paneldebatt og diskusjoner. Jeg tenker at dette er interessante formater å dra inn for å skape mer engasjement.