Seks millioner til Fellesverkstedet

Av: Tine Semb

Publisert:

Utgave: 7/2012

Del: 

Fellesverkstedet er i ferd med å bli landets kanskje største produksjonssted for kunst utenfor utdanningsinstitusjonene. Det fikk nylig innvilget seks millioner kroner fra Norsk kulturråd til ombygging av lokalet og innkjøp av utstyr.

Prosjektleder Graham Alexander Hayward geleider Billedkunsts utsendte omkring i det enorme lokalet i Urtegata 11 i Oslo som tidligere har vært både stållager og moské.

– Vi har nå finansiering for å gjøre om 900 kvadratmeter av lokalet til effektive arealer. Med ytterligere støtte kan vi utnytte plassen til det maksimale og få bygget 1600 kvadratmeter med produksjonsrom, sier Hayward og forteller om mulighetene for å konstruere tre etasjer under takhøyden på 14 meter.

Åpent verksted

Fellesverkstedet bygges opp etter en liknende modell som Kulturwerk BBK i Berlin, der målet er at fasilitetene skal kunne brukes av hvem som helst og at nødvendig utstyr, veiledning og kompetanse finnes på stedet. Det skal etter planen åpne høsten 2013.

– Det er snakk om et stort produksjonssenter med avdelinger for blant annet metallarbeid, tre, digital 3D, lakkering, medialab og grafikkverksted med muligheter for silketrykk samt høy- og dyptrykk. Samtidig ser vi på mulighetene for å bygge inn atelierer.

– Hvem skal kunne jobbe i verkstedet?

– Det vil i prinsippet bli åpen tilgang, og du skal kunne komme og banke på døren uansett hvilken yrkesgruppe du tilhører eller hvor etablert du er. Dagleien vil bli på omlag 300 kroner. Da er verkstedet ditt, og du har tilgang til alle slags maskiner, du kan arbeide monumentalt – vi har 14 meter under taket – eller lage noe smått. Og viktigst av alt: Det vil være verksmestere til stede som kan fungere som veiledere, innføre deg i utstyret og assistere i utviklingen av prosjekter, inkludert i prisen. Dette vil bli arbeidsplassen til kunstnere, samt grafiske designere, kunsthåndverkere, scenografer – hele spekteret av kreative miljøer.

Dugnadsinnsats

Hayward forteller om en lang prosess preget av massiv innsatsvilje. Bak initiativet står en stor gruppe kunstnere og andre innen kreative virksomheter.

– Dugnaden på dette har vært helt fantastisk! Det dreier seg om mennesker som har jobbet beinhardt for å få dette til. Da vi overtok lokalet, var det et hav av søppel her. I løpet av fem dager var vi sikkert tyve mennesker som ryddet ut 80 kubikkmeter med avfall. Det viste seg at bygget var både mugginfisert og vannskadet, så vi var nødt til å fjerne absolutt alt av mykmateriale. Vi stod igjen med et skall av betong og stål.

– Hvordan startet prosjektet?

– Det er basert på våre erfaringer som kunstnere. For å kunne produsere, trenger man atelier og verksted. Hundrevis av studenter uteksamineres fra kunst- og designskolene hvert år, og disse skal finne et sted der de kan fortsette arbeidet sitt. Problemet er at det ikke eksisterer nok gode produksjonssteder, og hver enkelt kunstner kan ikke skaffe seg alt nødvendig utstyr selv. Det er dette problemet vi prøver å gjøre noe med, sier Hayward. Non profit Hayward forklarer at dagsavgiften er beregnet til å dekke fem prosent av driftsutgiftene, men at målet er at den etter tre år skal dekke 20 prosent.

– Ettersom dette er et non-profitprosjekt er vi avhengige av å ha flere ben å stå på økonomisk og håper å få en permanent driftsstøtte etterhvert. Til nå har Norsk kulturråd og Unge Kunstneres Samfund vært våre største økonomiske støttespillere. Vi har siden oppstarten i 2011 jobbet tett opp mot Oslo kommune for å få til et samarbeid, og i tillegg er vi i nær dialog med grunnorganisasjonene. Spesielt UKS, BOA, NK Stor-Oslo, Billedhoggerforeningen og FFF har hjulpet til med å utforme Fellesverkstedets nåværende tankegang.

– Vi ønsker å legge grunnlaget for en varig organisasjon – du skal kunne komme hit også om 20 år.