• Sigalit Landau: Bicycle soaked in Dead Sea Water.

Tiårsjubileum for Art Forum Berlin

Av: Jan Walaker

Publisert:

Utgave: 6/2005

Del: 

Art Forum Berlin ble i månedskiftet september/oktober arrangert for tiende gang. Messen presenterte 192 gallerier fra 25 land samt en rekke publikasjoner og institusjoner. Til sammen kunne verk av over 1500 kunstnere sees i løpet av de fem dagene messen varte.

Fra Norge deltok Galleri K og Galleri Opdahl. Guido W. Baudach, et Berlin-galleri, solgte arbeider av Bjarne Melgaard. I en egen avdeling på 2000 kvm var det laget en utstilling med femti kunstnere som har vært i Berlin på stipend de siste årene, deriblant Mette Tronvoll.
I presseskrivet kunne man lese at arrangørene hadde valgt en «kompakt og begrenset» profil. Flere betydningsfulle aktører innen kunstlivet var presentert. Den viktigste delen ble for mange paneldiskusjonene. To ganger om dagen diskuterte kjennere relevante tema som fotografiets fremtid, videokunst, biennaler og kunst som investering. Den kjente tyske galleristen Max Hetzler var paneldeltager. Han har tidligere stilt relevante spørsmål ved utviklingen av museumsverdenen, blant annet at museer utbygges for å huse store donerte samlinger. Han mener dette ofte er lite vellykket da disse samlingene erstatter historisk viktigere arbeider innkjøpt på et helt annet, museumsfaglig grunnlag. Dette spørsmålet er relevant også i Norge i forbindelse med utviklingen av Henie Onstad kunstsenter.
Paneldeltaker Wim Delvoye fra Belgia, presenterte interessante tanker rundt kunstnerrollen. Han fremhevet at en kunstner i dag må velge å bli forretningsmann eller entreprenør. Alt annet er ren nostalgi, hevder han. Selv liker han å leke med kapitalismens regler. Et av hans prosjekter er å tatovere tegninger på små griser. Når grisene har vokst opp og blitt store, slaktes de og huden blir til store lerreter. Dette mener han er en fantastisk metafor for kapitalisme.
Blant de norske kunstnerne som hadde tatt turen til Berlin var Unni Askeland, Mikkel McAlinden og Tom Sandberg. Siste kunstner inn i Galleri K-stallen, Sverre Koren Bjertnes, var også i byen. Midt i all tysk grundighet hadde han blitt til en ung kvinnelig kunstner i presseskrivet. Paris Bar fungerte som møteplass utenfor messeområdet. Dette stedet har en fin kunstsamling, og er i seg selv verdt turen til Berlin.