Reality Bites

Av: Marius Wang

Publisert:

Utgave: 5/2006

Del: 

Et forventningsfullt publikum fikk dessverre ikke oppleve første og siste episode av realityserien ARTSTAR som planen var på Landmark denne kvelden. En serie uheldige tilfeldigheter gjorde at medprodusent og initiativtager James Fuentes ble stående i Bergen uten en DVD-kopi av realityserien. Virkeligheten er dessverre ikke like kontrollerbar som den er i realityserier.

Publikum fikk allikevel et innblikk i Fuentes historie. Med New York som et tungt bakteppe blir vi introdusert for et prosjekt som har grener til både Beavis and Butt-head og The Apprentice med Donald Trump. Donald er i dette tilfellet byttet ut med galleristen Jeffrey Deitch som stiller til rådighet både sitt navn og rykte, i tillegg til utstillingsplass for de utvalgte deltagerne. Etter en helsides annonse i Artforum troppet over 400 kunstnere opp utenfor Deitch Projects Soho-galleri i håp om å bli den kommende store kunststjernen. En etter en fikk de møte utvelgelsesjuryen i en prosess «...as democratic as the television medium itself», for å sitere Fuentes.
Med Keith Harings skulpturer som statister i gallerirommet og Deitch i hovedrollen blir seerne presentert for de kjendissøkende kunstnerne i ARTSTAR. Godt stylet og klare for filming utfører de åtte utvalgte kunstnerne forskjellige oppgaver på veien frem til den avsluttende gruppeutstillingen.
ARTSTAR er ren markedsføring for Jeffrey Deitch, og kunstnerne blir redusert til marionetter i et mediestunt. Det ensporede fokuset på suksess, marked og person er gjennomgående for tv-serien og vitner om en verden av verdier en egentlig kan klare seg fint uten. ARTSTAR er så virkelig at den blir uvirkelig, og så uvirkelig at den blir unødvendig.