• Lars Ramberg måtte godta at deler av verket hans ble fjernet under São Paulo-biennalen 2006, «How to live together».

    Jørgen Jelstad

Skar i kunstverket

Av: Hedda L. Bredvold

Publisert:

Utgave: 6/2006

Del: 

Lars Ramberg ble truet med utkastelse fra biennalen i São Paulo om ikke kuratorene fikk skjære vekk deler av installasjonen hans.

Mens pressekonferansen pågikk i underetasjen, var flere arbeidere i sving med å skjære vekk deler av teppet til Rambergs installasjon.
Den Berlin-baserte kunstneren deltar på den 27. São Paulo-biennalen med verket We intended to sing the love of danger, the habit of energy and fearlessness. Hoveddelene består av fremtidshuset Venturo og et teppe, med en fotoprint av nordisk skogslandskap. Teppet ble to meter smalere etter beskjæringen med Ramberg som oppgitt vitne.
– Teppet var husets scenografi. Scener har man bygget etter faste proporsjoner i årevis, sier Ramberg og fortsetter: – Teppets størrelse var blitt slik etter grundig måling. Det har biennalen visst. Dersom jeg skal stille ut verket senere må jeg lage teppet på nytt, sier han.
Kostnadene til nytt teppe er ifølge Ramberg på over 200 000 kroner.

Vanskelig å passere
Kvelden før teppet ble skåret i ble Ramberg innkalt til et møte hvor samtlige av kuratorene gikk ut mot verket hans.
– De plukket fra hverandre verket bit for bit. Det var ganske tøft, forteller han.
Teppet var spesiallaget for en rekonstruert utgave av det mobile huset Venturo, tegnet av den finske futuristen Matti Suuronen på slutten av 60-tallet. Ifølge Ramberg påstod kuratorene samlet at verkets størrelse gjorde det vanskelig for publikum å passere. En kurator påstod at verket burde stått i parken, siden hoveddelen av det er et hus. Teppets originalstørrelse var 14 ganger 20 meter.
– Thomas Hirschhorn opptar for eksempel mer plass enn meg. Og at teppet skulle være i veien for publikum fatter jeg ikke. Det er også helt tillatt for folk å gå på teppet, sier Ramberg.
Han jobber kontekstuelt. Tanken var at fremtidshuset på teppet sammen med biennalens lokaler skulle fungere sammen i et dialektisk samspill. Biennalens lokaler er tegnet av den brasilianske futuristen Oscar Niemeyer.

Har ikke kuttet et kunstverk
Biennalens sjefskurator, Lisette Lagnado, mener Ramberg aldri aksepterte at han var gitt visse plassmessige rammer.
– Vi sendte ham en oversikt over gulvplassen, men han satte opp kunstverket uavhengig av helheten i utstillingen og kuratorenes avgjørelser, sier Lagnado
Hun mener kuratorene hadde en avtale med Ramberg som gikk ut på at han kunne sette opp verket i original størrelse for å se hvordan det ble seende ut. Men at Ramberg skal ha vært enig i å kutte i teppet dersom kuratorene mente det forstyrret de omkringliggende kunstverkene. Lagnado går imot Rambergs argumentasjon om at det ikke går an å kutte i teppet fordi det er et kunstverk. Hun mener beskjæringen ikke har noe å si for kunstverket.
– Jeg ville aldri kuttet i et kunstverk. Hvis han ikke forstår at noen ekstra meter med teppe ikke ville gjøre noen forskjell for hans Venturo, så ville løsningen vært å fjerne verket fra utstillingen, sier Lagnado.

Lang diskusjon
Kurator José Roca som selv plukket ut og inviterte Lars Ramberg til å delta på biennalen, mener diskusjonen om teppets størrelse har pågått i lang tid.
– Jeg og Ramberg har jobbet lenge sammen. Men lange relasjoner innebærer også konflikter, sier Roca.
Siden Ramberg lot de kutte i verket blir det å se i São Paulo frem til biennalens slutt 17. desember. Han er likevel tydelig oppgitt og sliten av motstanden.
– De har ikke forstått verket, sier han.