• Lars Morell: Ghost Work.

    0047

Forsvinningskunst

Av: Lars Kjemphol

Publisert:

Utgave: 2/2007

Del: 

«Sporløst forsvunnet» står det på forsiden av Aftenposten i Lars Morells arbeid Ghost work, utstilt på det nyåpnede 0047 i Oslo. Det som først så ut som en haug gjenglemte papirer viser seg å være nøye komponert.

Gjenstandene, fra en nesten utvisket reproduksjon av Flash Art til en slitt utgave av The Invisible man, omhandler alle på en eller annen måte forsvinning, eller det å viskes ut.
Et annet arbeid som kretser rundt dette temaet er Jordan Wolfsons enkle og triste video Neverland. Her møter vi Michael Jackson. Eller rettere sagt øynene hans. Alt annet går i ett med den hvite bakgrunnen. Det er som om Jacksons maske er fjernet, og det er en svært trist og ensom «konge av pop» Wolfson viser oss.
Erik Bugners video Gospels dreier seg om hvordan populærkulturens ikoner tilbes av massene. Arbeidet er satt sammen av en mengde klipp der forskjellige mennesker snakker varmt om skuespillere og regissører. Bugners grep er å fjerne all informasjon om hvem disse lovordene sikter til. Det man sitter igjen med, er en lang rekke mennesker som foran fargerike bakgrunner lovpriser en navnløs person.
I Eve K. Tremblays fotografier er det nettopp bakgrunnene som er i fokus. Bildene er fra forskjellige filmsett, men det er baksiden av settet hun velger å vise oss. Reisverket og lyskasterne som gjør kulissene mer virkelighetstro, ser fremmedartede ut i disse fotografiene.
«Come Into the Open» er en nedtonet utstilling om hemmeligheter og skjulte strategier. Skal jeg være ærlig syntes jeg det hele ble litt mye i starten. Arbeidene blir til tider så subtile og hemmelighetsfulle at de går over i ren forsvinningskunst. Allikevel vokser utstillingen med tiden, eller kanskje med meg. Jeg trengte bare litt tid for å bli glad i den.