Lydløs lydkunst

Av: Lars Kjemphol

Publisert:

Utgave: 3/2007

Del: 

Yngvild Færøy og Søssa Jørgensen har under navnet Ballongmagasinet i en årrekke utforsket hvordan lydkunst kan presenteres i forskjellige former og medier. I løpet av de siste årene har de blant annet presentert Ballongmagasinet på RadiOrakel, og Blind film i samarbeid med Cinemateket. Nå feirer de sitt tiårsjubileum ved å utgi Ballongmagasinets Lydbok.

Dette er ikke en cd-plate med smakebiter av diverse lydkunst som jeg først trodde, men derimot en lydkunst-antologi presentert i tekst og bilder mellom permene på en helt vanlig bok. «Hvordan nytes lydkunst best», spør de i dette litt utradisjonelle formatet.
Boken gir et utvalg eksempler både på hva lydkunst har vært og hva det kan være. Den inneholder en kortfattet oppsummering av høydepunkter fra Ballongmagasinets historie, samt bidrag fra 17 utvalgte kunstnere og skribenter som på en eller annen måte jobber relatert til lyd.
Det er et friskt og uventet grep av Ballongmagasinet å presentere en lydkunstantologi i et lydløst medium. Det er dessuten en interessant tilnærming til temaet. Ved å problematisere lydkunst uten å gi konkrete eksempler i form av lydkutt, gir Færøy og Jørgensen leseren en mulighet til å delta mer aktivt i spørsmålet rundt hvordan lydkunst kan arte seg.
Ballongmagasinets Lydbok viser at Ballongmagasinet fortsatt er interessert i å utforske muligheter for sjangerkrysninger og variasjoner innen lydkunstfeltet. Valget av format bidrar dessuten til ytterligere å belyse spørsmålet som stilles i begynnelsen av boken, om hvordan lydkunst egentlig best kan nytes. Er det for eksempel i bokform, der man trygt kan få en lydkunstopplevelse uten å måtte vegre seg for øredøvende elektrostøy eller uforståelig pling plong?